Hloubka dezénu – legislativa a metoda kontroly
Pneumatiky jsou v každém vozidle velmi důležité. Pro bezpečný pohyb na silnici je třeba kontrolovat jejich stav. V závislosti na ročním období by měly být navíc pneumatiky změněny na zimní nebo letní. Za jejich dobrý stav jsou zodpovědné různé parametry. V první řadě byste neměli věnovat pozornost pouze stáří pneumatiky, ale také době jejího opotřebení z hlediska tvrdosti běhounu a stylu jízdy. Uvědomte si, že opotřebované pneumatiky mají horší stabilitu, brzdnou sílu a trakci. Špatný technický stav vozidla může často vést ke kolizi a ohrozit ostatní.
Zákon o hloubce dezénu pneumatik v ČR
Samostatné drážky a žebra na běhounu jsou klíčové pro přilnavost pneumatiky na vozovce. V závislosti na ročním období by měly být správně přizpůsobeny, aby se předešlo nebezpečí na silnici a zachovala se jízdní stabilita. Samozřejmostí je také kontrola hloubky dezénu pneumatiky pomocí specializovaného nástroje. Nejlepší je použít hloubkoměr nebo měrku na pneumatiky . Metoda měření mincí není nejlepším řešením, jelikož se tloušťka mince v závislosti na nominální hodnotě bude lišit.
Hloubka dezénu zimních pneumatik
Před výměnou pneumatik na zimní zkontrolujte jejich hloubku dezénu . Minimální hodnota by měla být 4 mm. Pokud je výsledek pod normou, měli byste koupit nové pneumatiky a obout takové, které vás na silnici udrží v bezpečí od listopadu do konce března.
Hloubka dezénu letních pneumatik
Letní pneumatiky by měly ukazovat 1,6 mm jako přípustnou hodnotu hloubky dezénu . I v tomto případě byste měli dbát na svou bezpečnost při jízdě. Letní pneumatiky se obvykle používají od dubna do konce října, proto v tomto období věnujte zvláštní pozornost jejich dezénu.
Jak změřit hloubku dezénu?
Každý řidič by měl umět posoudit technický stav svých pneumatik, zejména hloubku dezénu . Potřebujte k tomu především schopnost tuto hodnotu změřit. Jak to udělat? Postupujte prosím podle následujících kroků:
- vezměte si měrku na pneumatiky nebo hloubkoměr – měrku lze použít i k měření tlaku v pneumatikách,
- zkontrolujte hloubku dezénu uvnitř, uprostřed a vně každé pneumatiky, na které Vaše vozidlo jezdí,
- porovnejte výsledek s uvedenou úrovní bezpečné hloubky – pokud je pod normou, vyměňte pneumatiku.
Je vhodné, provádět toto měření pravidelně, abyste si mohli být jistí, technickým stavem vozidla. Měření by mělo být prováděno alespoň jednou měsíčně nebo před delší cestou.
Brzdná dráha za mokra jako funkce hloubky dezénu
Povětrnostní podmínky se v závislosti na ročním období liší. Někdy jejich změna dokáže negativně zaskočit řidiče. Mokrý povrch vozovky je noční můra, která může být příčinou dopravní nehody z důvodu nepřizpůsobení rychlosti. Brzdná dráha má různé délky. Je však dobré vědět, že čím menší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha . Proto když prší nebo sněží, je dobré přizpůsobit rychlost panujícím povětrnostním podmínkám a začít brzdit dříve. Stojí za to vědět, že při jízdě například rychlostí 80 km/h:
- s hloubkou dezénu 8 mm, brzdná dráha činí 42 m,
- s hloubkou dezénu 3 mm, brzdná dráha činí 52 m a rychlost nárazu 35 km/h
- s hloubkou dezénu 1,6 mm, brzdná dráha činí 61 m a rychlost nárazu je 44 km/h.
Je samozřejmé, že pokud auto jede vyšší rychlostí, např. 120 km/h, výše uvedené hodnoty budou ještě vyšší a stupeň silničního nebezpečí bude vyšší. Být uvědomělým řidičem a dbát při jízdě na sebe i na ostatní účastníky silničního provozu se vyplatí. Vždy berte v úvahu všechny aspekty, které ovlivňují Vaši schopnost pohybu po silnici .
Minimální hloubka dezénu – motocykl
Přípustná minimální hloubka dezénu u motocyklu je rovna letním pneumatikám osobních automobilů, tedy 1,6 mm. V tomto případě však nedochází k výměně zimních pneumatik za letní a naopak. Vždy byste měli dbát na to, aby hodnota hloubky dezénu motocyklu neklesla pod normu.
Zákon o stáří pneumatik
Věk životnosti pneumatiky je jednou ze součástí posouzení jejího technického stavu. Přesné stáří zjistíte podle čísla na boku pneumatiky označeného symbolem DOT. Čísla a písmena tam uvedená znamenají:
- výrobní závod,
- rozměr pneumatiky,
- rok výroby.
Přípustné stáří pneumatik
Pod označením DOT se pod posledními 4 číslicemi skrývá stáří pneumatiky. První dvě znamenají týden a další rok výroby daného produktu. Odborníci říkají, že by letní pneumatiky neměly být starší 6 let. Doporučují však jejich dřívější výměnu za nové . Zejména je třeba porovnat čas výroby se stylem jízdy, ujetou vzdáleností a tvrdostí dezénu s dobou opotřebení. Dalším důležitým aspektem, který je třeba respektovat, je hloubka dezénu. V případě zimních pneumatik je specifikace o něco náročnější vzhledem ke ztíženým povětrnostním podmínkám.

Lukášovou vášní je motorizace – tento koníček je již od dětství důležitou součástí jeho života. S nadšením sleduje novinky motorizace souvisejících se správným a bezpečným provozem automobilů a otázky pojištění vozidel. Znalosti v této oblasti a lehké pero mu umožňují sdílet své znalosti s ostatními, vytvářejíc zajímavé články.