arrow Zpět na Blog

Jak jezdit s automatickou převodovkou v dopravní zácpě?

20/08/2021

Automatická převodovka je pro mnoho řidičů mimořádně módním a pohodlným řešením. Stále více osob si vybírá automobily s tímto řešením kvůli snadnému používání a pohodlí během jízdy. Zkušení řidiči pravděpodobně nebudou mít problémy s její obsluhou, ale ti, kteří s touto formou jízdy své dobrodružství teprve začínají, jistě budou muset její tajemstvím trochu porozumět. Jedním z velkých dilemat, která u začínajících řidičů vyvolává velké obavy, je řízení automobilu s automatickou převodovkou při jízdě po městě. Automatická převodovka si sama za jízdy nastavuje rychlostní stupně, ale při neustálém zastavování a rozjíždění mohou nastat pochybnosti. Jak jezdit s automatickou převodovkou v dopravní zácpě, aby nedošlo k poškození nebo zničení jeho mechanismu kvůli špatným zvykům a nedostatečným zkušenostem?

Proč je automatická převodovka stále populárnější volbou?

Díky automatickému řazení je řízení auta pohodlnější a jednodušší. Řazení se stává jen nepříjemnou vzpomínkou, což je patrné zejména při jízdě ve velkých městských aglomeracích, kde často dlouhé dopravní zácpy způsobují, že je cestování velmi obtížné. Jízda v dopravní zácpě v autě s automatickou převodovkou umožňuje našim nohám a rukám se uvolnit a čas strávený v autě lze využít k troše relaxace. Řidiči, kteří jsou již zvyklí na jízdu s automatickou převodovkou, oceňují snadnost a pohodlí řízení, pokud však nebudou správně obsluhovány, mohou skončit v opravě. Proto stojí za to se na cestu za různých podmínek dobře připravit.

Jaké jsou výhody automatických převodovek?

Automatické převodovky měly vždy dobrou pověst, ale nejnovější varianty se zdají být mnohem spolehlivější než jejich předchůdci. Použitá v nich zabezpečení umožňují výrazně snížit riziko poškození jejich dílů, například když máme problém s přechodem z manuální převodovky a někdy se prostě zapomeneme. Díky inovativním řešením je proto obtížné zničit automatickou převodovku nechtěnými chybami. Za zmínku stojí, že s auty s automatickou převodovkou se jezdí mnohem snadněji a v mnoha případech také nabízejí vyšší výkon. Odezva automatických převodovek je také mnohem rychlejší, zejména u dvouspojkových modelů, takže umožňují rychlejší řazení a přizpůsobení rychlostního stupně. To je velmi důležité v situacích, kdy jsou rozhodující sekundy.

Stejně jako u většiny řešení má však i tohle jisté nevýhody. Díky automatickým převodovkám jsou modely automobilů s touto variantou mnohem dražší než manuální protějšky. Problematická je zde také ruční brzda, která je u automatických převodovek obvykle ovládána tlačítkem. Motorky ruční brzdy v automobilech s automatickou převodovkou mají také tendenci se rychleji opotřebovávat a tak často vyžadují výměnu každých 3 až 5 let.

Jízda s automatickou převodovkou v dopravní zácpě

Jízda vozidlem v dopravní zácpě – bez ohledu na to, zda se jedná o automatickou nebo klasickou převodovku, vyžaduje hodně trpělivosti. První věcí, kterou je třeba mít na paměti při řízení auta s automatickou převodovkou je, že během jízdy nesmíme měnit její režimy. Tyto manévry lze provádět pouze při stojícím vozidle a se zabrzděnou brzdou. Proto, když stojíte na semaforech nebo v dopravní zácpě, stačí držet brzdu a za žádných okolností byste neměli přepínat do neutrálního nebo parkovacího režimu.

Co stojí za to vědět pro efektivní a bezpečný pohyb vozidlem s automatickou převodovkou v dopravní zácpě? Nejprve je třeba pamatovat o šetrném využívání režimů N a P a navíc byste se neměli snažit o agresivní jízdu. Při pomalém pohybu k semaforům byste neměli používat v podstatě nic jiného než brzdu – to je při jízdě v těchto podmínkách zcela dostatečná podpora. Výhodou automatické převodovky je, že při častých zastaveních motor nezhasne, takže při jízdě v dopravní zácpě nemusíte ani po uvolnění brzdy používat plyn. Jízda v režimu D umožňuje plynulý pohyb v dopravní zácpě, aniž byste se během jízdy museli dotknout řadící páky.

Mnoho lidí tkví v domnění, že volnoběh N šetří palivo, bohužel to může být pro auta s automatickou převodovkou riskantní. Při pokusu o zapnutí otáček motoru může dojít k vážnému poškození převodovky. Ať už jedete delší dobu v dopravní zácpě nebo čekáte na semaforu, nemá smysl používat neutrál, protože když o něm zapomenete, můžete udělat vážnou chybu – stiskněte plyn a poté automaticky režim D a můžete tak poškodit převodovku. Neutrál je dobré řadit při dlouhodobém stání, ale musíte silně sešlápnout brzdy, aby si auto nemyslelo, že chcete nastartovat. Ponechání auta v režimu D nebo na zpátečce R a ponechání jej na parkovací brzdě může být riskantní.

Při jízdě nebo stání v dopravní zácpě ve svahu můžete použít parkovací brzdu P. V automatické převodovce je poloha P malou západkou, která umožňuje udržovat polohu do kopce. Je však riskantní přecházet do polohy P, pokud je auto stále v pohybu. Moderní elektronicky řízené automatické převodovky mají blokády tohoto typu pohybu, ale u starších typů automatických převodovek to může skončit velmi špatně. V důsledku toho může být nutné opravit nebo dokonce úplně vyměnit převodovku.

Stojí za to mít vozidlo s automatickou převodovkou?

Vezmeme-li v úvahu výhody vozidel s automatickou převodovkou z hlediska řízení – zejména za nepříznivých podmínek, jako jsou dopravní zácpy, toto řešení rozhodně stojí za doporučení. Specifická, ale zároveň extrémně pohodlná konstrukce Vám umožní užít si vysoký jízdní komfort. Pečlivé používání funkcí automatických převodovek a dodržování provozních zásad uvedených výrobci Vám mohou přinést radost z jízdy po mnoho let. Správná obsluha převodovky – zejména při jízdě po městě v dopravní zácpě, Vám umožní předejít mnoha poruchám a udržovat převodovku ve výborném stavu. Dobrý styl jízdy, pravidelná výměna oleje a dbalost o řádnou údržbu jsou tajemstvím úspěšného používání modelů s automatickou převodovkou za všech podmínek.

arrow Zpět na Blog