arrow Zpět na Blog

Jak nahlásit škodu na vozidle?

05/10/2022

Srážky, nehody a jiné nepříjemné situace na silnici jsou jistě náročné a stresující události, při kterých je těžké zachovat chladnou hlavu. Vyplatí se předem vědět, jak se za daných okolností zachovat a co krok za krokem udělat, pokud dojde k poškození vozidla (vašeho nebo cizího). Pojďme se podívat, jak nahlásit škodu na vozidle a upozornit na takovou událost svého pojistitele.

Co dělat v případě nehody?

Samozřejmě v první řadě byste měli sobě i ostatním účastníkům akce poskytnout v případě potřeby odbornou pomoc, tedy poskytnout první pomoc a zavolat záchrannou službu. Co však dělat v situaci, kdy nikdo zraněn nebyl? Bude vždy nutné volat policii? Stojí za to vědět, že každý občan je povinen informovat příslušné služby v případě, že byl někdo zraněn v důsledku nehody. Pokud navíc odhadovaná škoda na autě přesáhne částku 100 000 Kč nebo došlo k poškození majetku třetích osob, je třeba tak učinit také.

Jakým způsobem mám informovat svého pojistitele?

Ideální variantou by bylo mít jak povinné ručení, tak připojištění AC, které chrání svého majitele a kryje škody nejen na cizím, ale i na jeho vlastním vozidle, tedy tzv. vlastní škodu. Jak nahlásit škodu na vozidle pojistiteli? V první řadě co nejdříve – nevyplatí se otálet, pokud chceme záležitost rychle vyřídit a získat finanční prostředky sjednané ve smlouvě. Můžete tak učinit telefonicky, online, tedy e-mailem, nebo prostřednictvím speciálního formuláře dostupného na webových stránkách pojišťovny, případně osobně. Důležité je také, v případě nehody vyplnit speciální kartu dopravní nehody – vhodné formuláře se vyplatí mít v přihrádce automobilu a pečlivě vyfotografovat místo nehody a případné škody a poškození. Při zasílání informace pojistiteli musíte také uvést číslo své pojistky.

Jak vypočítat hodnotu škody?

Výpočtem výše škody a odškodnění se sami nezabýváme. To je krok, který je na pojistiteli. Nejčastěji budete potřebovat i znalecký posudek, který posoudí poškození vozidla a správně posoudí náklady na jeho opravu, případně vyčíslí celkovou škodu. Pokud se však jedná o škody menšího rozsahu, stává se, že výpočet škody probíhá bez znalce, pouze na základě fotografií zaslaných pojistiteli.

Jak zjistit aktuální stav škodní události?

Nejčastěji má pojistitel 30 dní na přijetí informace, její přezkoumání a vyplacení odškodnění, tyto údaje se samozřejmě mohou lišit v závislosti na pojišťovně, se kterou jsme smlouvu podepsali. O stavu případu se můžete informovat e-mailem nebo telefonicky, často i přihlášením do zákaznického účtu přes stránky pojišťovny – tam také snadno zjistíte informace o aktuální fázi našeho případu. Urychlit a přeskočit zavedené postupy však většinou nelze.

Kdo zaplatí škody v případě dopravní nehody?

Vše záleží na tom, jaké balíčky pojištění daný řidič má. Nejlepší variantou je vždy plné pojištění, tedy jak povinné ručení, tak havarijní pojištění motorových vozidel, které zajišťuje vysoký psychický komfort a jistotu, že bez ohledu na to, zda je poškozeno vozidlo jiné osoby nebo naše vlastní, případnou škodu uhradí pojistitel a my nemusí hradit žádné náklady z vlastní kapsy.

Doporučené články
arrow Zpět na Blog