arrow Zpět na Blog

Jak najít renomovaného prodejce automobilů?

31/12/2020

Pokud si myslíte, že je čas na nové auto, stojí za to si přečíst tento článek. Během hledání automobilu jste se pravděpodobně soustředili na konkrétní značce, možná dokonce i na konkrétním modelu vozu, ale zajímalo Vás, od kterého prodejce si toto auto koupíte?

Pro většinu z nás je nové nebo ojeté auto velkým nákladem. Proto stojí za to se zamyslet nad tím, kdo v případě nákupu dostane naše peníze . Pokusme se tedy probrat obtížnou záležitost volby prodejce, od kterého se vyplatí kupovat auta. Začneme vysvětlením, proč je to vůbec důležité. Později probereme nejdůležitější faktory a poté analyzujeme kritéria výběru prodejce, která můžete použít během hledání automobilu.

1) Prodejci automobilů a jejich pověst

„Prodejce ojetých vozidel” – pro mnoho lidí je tento název spojen s něčím negativním. Taková situace patrně přetrvává již od začátku obchodování s ojetými vozy. Spravedlivě nebo ne, toto povolání nemá nejlepší pověst, což je pravděpodobně způsobeno skutečností, že před mnoha lety si mnoho obchodníků takovou pověst jednoduše zasloužilo.

Často bezohlední prodejci nabízeli vozidla se skrytými vadami, účtovali příliš vysoké ceny nebo prodávali zbytečné služby nevědomým zákazníkům.

V současné době je nákup automobilů jednodušší než před několika lety. Zaprvé, kupující jsou mnohem lépe informováni. Zadruhé – mnoho prodejců automobilů již dávno zjistilo, že podvádění zákazníků nepřispívá tvoření udržitelného podniku. Zatřetí, existuje mnoho druhů pojištění, která Vám mohou pomoci v případě poruchy Vašeho vozu (např. prodloužená záruka na ojeté auto).

Bohužel však stále ještě existují prodejci, uplatňují starou školu, a měli byste si na ně dávat pozor. Doporučujeme vám přečíst si na internetu trochu více o tricích používaných nepoctivými prodejci automobilů.

2) Poprodejní servis

Je možné, že kupujete auto daleko od místa, kde žijete, a pak už nikdy konkrétního prodejce nenavštívíte. V takovém případě se vás tato část netýká. Mnoho zákazníků, zejména těch, kteří si kupují nové auto, se však pro servis nebo záruku vrátí k prodejci, u kterého si vůz koupili. Stručně řečeno, nákup automobilu není jednorázový obchod. Je to vztah s prodejcem.

Nechceme o tom psát dlouho, ale upozorňujeme, že je to další faktor, který je třeba vzít v úvahu. Stojí za to ověřit, zda provozní doba Vašeho prodejce Vám plně vyhovuje, zda tento prodejce nabízí nějaké speciální vybavení nebo výhody a zda má pověst společnosti známé s provádění spolehlivých oprav.

Požádejte prodejce, aby vás vzal na krátkou prohlídku oddělení showroomu. Zeptejte se, kam byste měli zajet s autem v případě, kdy budete potřebovat pomoc s nějakou závadou (servisní oddělení). Můžete také požádat o nahlédnutí do čekárny a věnovat pozornost tomu, co Vám nabídne po dobu, když budete na auto čekat. Jedná se o zdánlivě drobné záležitosti, ale pravdou je, že dnes je konkurence tak tvrdá, že můžete očekávat, že vám prodejce nabídne kávu nebo čaj, přičemž u některých si můžete dát jídlo v restauraci, která je částí celé prodejny.

3) Které značky mají nejlepší pověst?

Na začátku stojí za to se seznámit s porovnáním jednotlivých značek. Toho lze dosáhnout pomocí různých evropských zpráv. Každoroční průzkumy hodnotí známé značky podle výsledků jejich prodejců. Musíte si však pamatovat, že pověst dané značky se nevztahuje na jednotlivé prodejce, takže i dobrá značka může mít ve Vašem okolí špatného prodejce a naopak.

Auto Express zveřejnil výsledky zprávy, která ukazuje, že nejlepší letošní značkou je v tomto ohledu Lexus. Zákazníci, kteří se zúčastnili průzkumů, byli dotazováni o zaměstnance prodejce, postup dodání vozidla, úroveň, s níž byla transakce provedena, postupy týkající se vyřizování formalit, celé zařízení nebo web prodejce

4) Určení pověsti prodejce

Jakmile se rozhodnete, kterým značkám dáváte přednost, a možná i které z Vašeho seznamu vyškrtnete, je čas ohodnotit i jednotlivé prodejce. Pokud potřebujete pomoc s jejich vyhledáním ve Vaší oblasti, mohou Vám pomoci weby výrobců. Na webu dané značky jednoduše vyhledejte položku „Najít prodejce“ (nebo podobnou).

Poté, co si vyberete vhodné prodejce, dalším krokem bude ověření jejich spolehlivosti. Zde je třeba vzít v úvahu tři faktory:

Názor zákazníků. Existuje spousta způsobů, jak zjistit názory na internetu. Nejoblíbenější jsou internetová fóra nebo názory ohledně společnosti, které lze najít na Googlu.

Některé informace lze najít na webu Ministerstva průmyslu. Zde se mohou vyskytovat podrobnosti ohledně společností, včetně Vámi zvoleného prodejce.

Dlouhodobé podnikání. Nespolehlivý prodejce obvykle nepůsobí moc dlouho. Rychle vyjde najevo , že mu nelze důvěřovat a jeho podnik zkrachuje. Naopak, pokud působí na trhu již desítky let, můžete předpokládat, že má velký počet spokojených zákazníků, kteří se k němu vrací pro další auto. Zákazníci, kteří by měli pocit, že je prodejce ošidil by se k němu přece nevraceli. Tímto způsobem si z Vašeho seznamu vyškrtnete společnosti, které si Vaší důvěru nezaslouží . Jakmile to provedete, budete připraveni přejít k dalším krokům hledání prodejce, se kterým se Vám bude spolupracovat nejlépe.

5) Kritéria hodnocení prodejce

V průběhu hodnocení prodejce je třeba vzít v úvahu mnoho faktorů, nicméně pro zjednodušení je můžeme rozdělit do čtyř kategorií:

  • Cena – je prodejce ochoten vyjednávat ohledně ceny a pružně stanovovat ceny?
  • Dostupnost – Nabízí prodejce zrovna to auto, o které máte zájem?
  • Další služby – Jaké dodatečné služby nebo řešení nabízí Váš prodejce?
  • Prodejna – Lokalita, otevírací hodiny, přístup, půjčovna aut?

a) Cena

Dokud nezačnete mluvit s prodejcem, nebudete přesně vědět, kolik za auto zaplatíte. Můžete však zjistit, jak je konkurenceschopný, pokud kontaktujete také další prodejce. Podívejte se na nabídky několika nejoblíbenějších modelů a potom je porovnejte s nabídkami od jiných prodejců (stejná vozidla a specifikace). Můžete například dospět k názoru, že prodejci v menších městech mají lepší ceny.

b) Dostupnost

Většina prodejců zpřístupňuje nabízená vozidla na internetu. To Vám umožní zjistit, kdo má nejlepší výběr automobilů. Pokud jste se již rozhodli pro konkrétní model, příslušenství a barvu, můžete zkontrolovat, zda je k dispozici a u koho.

Pokud prodejce, se kterým chcete navázat obchodní vztah momentálně nemá k dispozici přesně to vozidlo, které jste si vybrali, skoro Vždy je pro Vás může opatřit. Prodejci často vyměňují vozy s jinými prodejci (zejména pokud jsou součástí větší skupiny), ale získání automobilu může trvat několik dní. Případně, pokud bude nutné objednání vozidla přímo u výrobce, může se stát, že budete muset počkat několik týdnů (nebo dokonce měsíců, zejména v případě obzvlášť oblíbených modelů).

c) Dodatečné služby

Mnoho prodejců nabízí různé „propagační akce“ a „bonusy zdarma“, které mají za účel posílit vztah se zákazníkem a pobídnout ho ke koupi automobilu. Takové výhody samozřejmě nikdy nejsou zadarmo, ale stejně je dobré je během nakupování zohlednit. K nejběžnějším bonusům patří:

„Zdarma” nebo „v ceně” základní servisní služby, jako je výměna oleje a výměna pneumatik.

Myčka aut. Někteří po opravě auto umyjí, jiní ne.

Náhradní auto. Někteří prodejci Vám během opravy zpřístupní náhradní auta zdarma.

Financování vozidel – nabízí prodejce širokou škálu finančních produktů? Možná využívá pouze jeden, který je pro něj nejvýhodnější? Tuto záležitost raději dobře ověřte a nezapomeňte, že nemusíte využívat finanční služby nabízené prodejcem. Můžete si vybrat jiného poskytovatele sami.

Pojištění – zajistí prodejce na místě komplexní pojištění pro Vaše vozidlo? Nabídne Vám i jiné typy pojištění než havarijní pojištění a povinné ručení? Možná, že budete mít zájem také o GAP pojištění? Zjistěte, zda je v nabídce u Vámi vybraného prodejce, protože tento typ pojištění Vás chrání v případě neočekávaných nehod nebo krádeže po velmi dlouhou dobu. Pokud bude auto odcizeno i 5 let po jeho zakoupení, budete moci získat zpět peníze, které jste za vozidlo (nové nebo ojeté) zaplatili. Chcete-li se o tomto produktu dozvědět více, doporučujeme Vám přečíst si průvodce na našem webu.

d) Prodejna

V této části je třeba probrat mnoho faktorů, nicméně začneme se samotnou lokalitou. Za předpokladu, že automobilový servis budete navštěvovat v dopravní špičce, je rozumné najít prodejce poblíž vašeho domova nebo pracoviště. Nižší cena u jiného prodejce v jiném městě může být kompenzována časem a náklady na dopravu. (stojí za to si uvědomit, že vozidlo nemusíte opravovat u prodejce, který jej prodal, ale pokud to z nějakého důvodu chcete udělat, pak stojí za to zvážit volbu co nejbližší prodejny).

Mezi další důležité faktory, které je třeba vzít v úvahu v případě dané lokality patří:

Otevírací hodiny. Existuje možnost ponechání automobilu již brzy ráno? Je servisní stanice otevřená do pozdních hodin alespoň jednou týdně?

Doprava zákazníků domů. Možná Vám prodejce zajistí dopravu domů, pokud by oprava vozidla měla trvat několik dní?

Má prodejce k dispozici čekárnu? Na relativně rychlou opravu / prohlídku (například výměnu oleje) je snazší počkat než jít domů nebo do práce. Pokud má prodejce čekárnu, ověřte, zda je pohodlná a poskytuje patřičný komfort? Je tam káva a WiFi zdarma? Pokud ano, možná, že tam budete schopni pracovat na počítači.

Nejsou prodejci příliš dotěrní? Pochopitelně chtějí prodat určité produkty, ale nemáte dojem, že neustále tlačí na koupi dalších služeb? Pokud ano, možná by bylo lepší to zkusit někde jinde?

6) Zvolte prodejce, se kterým se cítíte dobře

Když si pořizujete nové auto, z hlediska základní vliv na Vaše rozhodnutí má pochopitelně samotné vozidlo, nicméně je důležité také to, aby dobrý dojem na Vás udělali i lidé, od kterých kupujete. Lepší je mít jistotu, že nevyužívají Vaší dobré vůle a že tu pro Vás budou i v případě problémů s autem.

Většina současných prodejců automobilů je poctivá, ale je vaší odpovědností je ověřit. Internet umožňuje snadno zjistit, jaké zkušenosti mají ostatní kupující, a doplnit je svými vlastními pocity a dojmy. Pokud nakupujete moudře, získáte také jistotu, že nákup vašeho vozu proběhne hladce a že získáte poprodejní servis, který splní Vaše požadavky.

arrow Zpět na Blog