arrow Zpět na Blog

Prasklé čelní sklo – jak řešit takovou situaci?

05/08/2021

Jedním z nejčastějších poškození vozidel je prasklé čelní sklo. Tento problém obvykle nastane zcela náhodou, když je během jízdy zasáhne kamínek s velkou silou, nebo v důsledku nepříznivého počasí, větve, krupobití atd. narušující povrch skla. Povinné pojištění takové škody bohužel nepokrývá a havarijní pojištění ne vždy umožňuje dokonalé řešení záležitosti. Jak tedy řešit takovou situaci?

Podle informací České pojišťovny představuje prasknutí čelního skla téměř čtvrtinu hlášených škod na motorových vozidlech. Průměrné náklady na opravu nebo výměnu čelního skla činí 8 500 Kč. Jízda s poškozeným čelním sklem je navíc zakázána, i když se nejedná o velkou prasklinu. Poškozené čelní sklo je považováno za závažnou vadu, která představuje riziko pro bezpečnost silničního provozu, proto může být řidiči, který s takovou vadou řídí auto, uložena pokuta až do výše 10 000 Kč a 5 trestných bodů. Při kontrole může policie zabavit rovněž technický průkaz vozidla, pokud poškození skla pokrývá více než polovinu jeho povrchu.

Povinné ručení a rozbité čelní sklo

Ještě před časem kryly pojišťovny v rámci základního povinného pojištění škody spojené s rozbitým čelním sklem. Stačilo poskytnout fotografii poškození a často pouze fotografii registračních značek vozidla, od které se kámen údajně odrazil a způsobil škodu, a peníze na opravu nebo výměnu byly bez problémů vyplaceny. Řidiči bohužel tuto možnost využívali příliš často a obviňovali zbloudilé kameny, i když příčina škod byla úplně jiná, takže pojistitelé řekli dost.

V současné době pojišťovny výše uvedené vysvětlení již nepřijímají a výměna rozbitého čelního skla není na seznamu škod krytých pojištěním odpovědnosti za škodu. Toto poškození je způsobeno důvody, které řidič nemůže ovlivnit, a proto nevzniká žádný nárok na odškodnění. Výjimkou jsou případy, kdy řidiči přepravují špatně zajištěné náklady s kameny, ale v tomto případě se jedná o jiný druh poškození.

Pojištění následků nešťastných událostí (NNW) a rozbité čelní sklo

Kromě povinného ručení existuje i havarijní pojištění, které by teoreticky mělo pomoci v případě poškození čelního skla. Vyplácení odškodnění se zde bohužel váže s mnoha háčky, včetně potřeby podílu na financování opravy škody řidičem. V takové situaci pak lví podíl na ceně za výměnu nebo opravu čelního skla musí hradit řidič a pojišťovna jen doplácí zbytek. Celá situace má však rovněž druhou stranu mince – nahlášení škody v rámci pojištění následků nešťastných nehod má důsledky v podobě zvýšení pojistného na další období, rizika ztráty slev atd. díky čemuž se vyřešení problému s rozbitým sklem může ukázat mnohem nákladnější, než se zdá. Jak můžete odvodit, pojištění následků nešťastných nehod tedy není nejlepším řešením pro rozbité čelní sklo.

Dodatečné pojištění čelního skla

Nakolik výše uvedená pojištění nemají smysl v případě rozbití skla, nejlepším řešením může být doplňkové pojištění. Rozbité nebo vyžadující opravu čelní sklo v takové situaci nebude žádným problémem. Doplňková možnost souvisí pouze s nízkou částkou základního pojistného a může Vám pomoci se beze obav dostat z problémové situace. Pojistit můžete pouze čelní sklo, ale také všechna skla ve vozidle. Investice do dodatečného pojištění se může vyplatit, proto stojí za to toto pojištění využít a klidně spát. Další výhodou zakoupení této možnosti je, že nahlášení poškození nemá vliv na provoz vozidla bez škod, proto v budoucnu neovlivní žádné slevy a pojistné sazby. Navíc toto pojištění pokrývá i další škody, např. související s následky přírodních katastrof, vandalismu nebo nehod. Za drobné peníze se tak můžete o skla svého vozu postarat komplexně a užívat si klid bez ohledu na okolnosti.

Na co se soustředit při výběru pojištění?

Při výběru pojistné smlouvy stojí za to věnovat pozornost druhu pojistného limitu, který se může vztahovat na jednu pojistnou událost nebo na celý pojistný rok. Zní to podobně, ale limit stanovený pro každou pojistnou událost znamená, že sklo lze vyměnit i několikrát ročně z důvodu poškození, a v případě ročního limitu pouze do maximální částky, kterou pojistitel v daném roce zaplatí.

Co dělat, pokud se na čelním skle objeví prasklina?

Prasklina ve skle se může objevit kdykoli – na trase, na parkovišti i při krátké zastávce. Bez ohledu na to, zda jsme byli svědky události, či nikoli, nemusíme vyšetřovat a určovat, kdo zavinil, nebo co se vlastně stalo atd. V závislosti na situaci může být poškození vážné nebo menší, ale neměli bychom to brát na lehkou váhu. Prvním krokem by proto mělo být odvezení auta do servisu. Obvykle není nutné škodu hlásit pojišťovně, jelikož veškerá vypořádání a záležitosti související s pojistnou událostí jsou řešeny servisem. Opravy z důvodu prasknutého skla obvykle nevyžadují další příplatky. Samotná výměna skla trvá v závislosti na jeho typu a požadavcích na instalaci jen několik minut. Při předávání vozidla do servisu musíte mít s sebou řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění, technický průkaz a doklad o zaplacení pojištění čelního skla.

Doporučené články
arrow Zpět na Blog